Reisverslag USA Rocky Mountains 2013 Index
Klik op een datum voor het verslag van die dag

Index

Highslide JS

pagecounter

startpagina.nl

Dag 1: Amsterdam > Denver

Bepakt en bezakt treffen we elkaar vrijdagochtend rond 8 uur op Schiphol, met dank aan onze schipholshuttelaars Wim en Harry Sr. Op de reuze handige smartphone-app van Delta hebben we dan al gezien dat onze vlucht naar New York JFK vertraagd is. In plaats van de geplande 10.35 staat er 12.00 op de informatieborden. We zijn dus lekker op tijd, vinden onze weg langs de geautomatiseerde baggage-dropoff en de paspoortcontrole naar Grand Cafe Amsterdam, inmiddels wel onze favoriet voor een heerlijk Schiphol-ontbijt.

Highslide JS
Ontbijtje@Schiphol

We doen het rustig aan (wat kunnen we anders) en rond 12.00 stappen we in de Airbus A330 van Delta Airlines. Om 12.45, ruim twee uur te laat, stijgen we eindelijk op van runway 18L. Tijdens een redelijk smakelijke vliegtuiglunch (ze bestaan!) bedenken we ons dat de overstap in New York op de binnenlandse vlucht naar Denver best krap kan worden, daar zouden we oorspronkelijk drie uur de tijd hebben, maar dat wordt dus verkort naar een uurtje.

Met een vertraging van ruim twee uur landen we om 14.40 op New York JFK airport. En daarmee komt helaas nog geen einde aan het moeizame tempo waarop de gebeurtenissen zich vandaag voltrekken; voordat de slurf aan het vliegtuig is gekoppeld en we kunnen uitstappen zijn we 25 minuten verder, met als gevolg dat we pas om 15.10 bij de douane zijn terwijl onze aansluitende vlucht naar Denver om 16.00 vertrekt. Ren-je-rot dus, maar dat is makkelijker gezegd dan gegaan met alle formaliteiten die we nog moeten doorlopen. Zo is het douaneformulier wat je normaal gesproken al invult voordat je in de USA landt helaas niet beschikbaar in het vliegtuig van Delta, dus dat moet nog even ter plekke doen voordat de douanebeambte ons wil controleren. De koffers staan gelukkig al wel klaar, dus die pakken we snel en lopen vervolgens mijlen door de terminals voordat we bij de connecting-flights balie van Delta zijn om de koffers weer in te checken. Met nog 20 minuten te gaan vinden we moeizaam de plek waar we in een shuttlebus naar de juiste terminal kunnen stappen. Dat blijkt ook nog een flinke trip over het vliegveld te zijn, nouja, om een lang verhaal minder lang te maken staan we uiteindelijk om 16.15 bij de gate waar we om 16.00 hadden moeten vertrekken. Gelukkig gaan blijkbaar in heel Amerika vandaag de dingen zo traag als dikke str@#!nt de berg op en is ook dit vliegtuig vertraagd. Nog nahijgend ploffen we met rode konen om 16.45 in onze vliegtuigstoel en terwijl we ons nog enigzins ergeren aan de slomo-toestanden stijgt onze Boeing 737-800 om 18.00 pas op van runway 31L... we hebben de vlucht gelukkig gehaald, het is nog steeds vakantie (yessss) en deze vlucht blijkt slechts 3 uur en 40 minuten te duren in plaats van de bijna 5 uur die in onze info stond...

Om 19.35 Denver-tijd landen we dan voor de tweede keer vandaag, en gaan met een vliegveld-trein naar de baggage-claim om de koffers te halen. Jammer dat we vandaag niet in een helicopter hebben gevlogen, want dan hadden we alle vervoersmiddelen wel zo'n beetje gehad! We pakken de koffers van de band, bellen voor de hotel-shuttle van Comfort Inn Aurora die ons (uiteraard met vertraging) aflevert bij het hotelletje. We halen nog even wat te eten bij de McDonalds aan de overkant en na 22.00 lokale tijd gaan we ieder naar onze kamers (die heel handig ook niet bij elkaar in de buurt zijn). We zijn dan precies 24 uur wakker, waarvan we toch wel 22 uur onderweg zijn geweest. Lange dag, maar we hebben zin in morgen, dan gaan we onze grote glimmende RV's ophalen bij Road Bear en kunnen we aan onze rondreis beginnen! Groetjes uit Colorado van vijf mensen met hele kleine oogjes...