Reisverslag Canada 2009 Info
Klik op een datum voor het verslag van die dag

Index
3 juni 2009
4 juni 2009
5 juni 2009
6 juni 2009
7 juni 2009
8 juni 2009
9 juni 2009
10 juni 2009
11 juni 2009
12 juni 2009
13 juni 2009
14 juni 2009
15 juni 2009
16 juni 2009
17 juni 2009
18 juni 2009
19 juni 2009
20 juni 2009
21 juni 2009
22 juni 2009
> Praktische informatie <
laatste reacties




pagecounter

startpagina.nl

Om maar bij het begin te beginnen: waarom willen we op vakantie naar Canada? Omdat we anderen hebben horen vertellen dat het een prachtig land is met veel bergen, meren en bossen, uitgestrekte ruige natuur, en veel wildlife, zowel op het land als in de kustwateren. Wij hebben onze informatie over Canada vooral op internet gevonden in de vele reis- en fotoverslagen, en met hulp van de reisgids West-Canada van Lannoo's. Verder helpt het ook als je mensen spreekt die er al zijn geweest, die overladen je uiteraard met tips. ;-)

Wij hebben onze reis geboekt via de reisorganisatie TiogaTours, een specialist in reizen naar Noord-Amerika en Canada. Ook onze rondreis naar het Zuid-West USA in 2007 hebben via via hen geboekt, en beide reizen tot volle tevredenheid.

De munteenheid in Canada is de Canadese dollar. De koers op het moment van schrijven is ongeveer €0,70 voor 1 Canadese dollar. Klik hier, hier of hier om de waarde van de Canadese dollar ten opzichte van de euro te zien.

Wil je gaan rondreizen met de camper, dan heb je keus uit een aantal camperverhuurders. Wij hebben ditmaal gekozen voor de goedkoopste, Cruise Canada, maar je kunt ook in zee gaan met Canadream of Fraserway, de campers die we onderweg tegenkwamen van die maatschappijen zagen er in ieder geval prima uit.

Onze camperervaring met Cruise Canada was helaas niet zo'n hele goede. Er wordt wel netjes uitgelegd hoe alles werkt, en er wordt voor vertrek samen met de huurder op schade gecontroleerd (doe dit nauwkeurig!). Helaas was men er bij Cruise Canada niet in geslaagd om voor alle verhuurde campers genoeg inventarissen te regelen (dekens, handdoeken e.d), zodat we die zelf voor 75 dollar bij elkaar moesten puzzelen, zonde van de tijd natuurlijk. Die 75 dollar werden bij het inleveren van de camper na overleg van de bonnetjes weer vergoed.
De camper die we meekregen bleek over een erg vage en gevoelloze stuurinrichting te beschikken, waardoor het nogal vermoeiend was om het gevaarte op de snelwegen binnen de lijnen te houden. Eerst dachten we nog wel dat het een kwestie van wennen zou zijn, maar helaas... uiteraard waren we toen al enkele honderden kilometers op weg, en was het geen aantrekkelijke optie meer om terug te gaan en een andere camper te vragen. Het is dus wel handig als je zo snel mogelijk na het ophalen van je camper je beslissing neemt of iets wel of niet acceptabel is, dan ben je nog niet zo ver weg en kun je misschien nog iets laten verhelpen of van camper wisselen.
Ook kwamen we er na een dag achter dat er geen warm water uit de kranen kwam, de handleiding bracht uitkomst, want de boiler was met behulp van kraantjes in de leidingen ge-bypassed (die optie is er om vorstschade te voorkomen). Toen we de betreffende kraantjes in de goede stand hadden staan hadden we warm water, en een in de loop van de vakantie steeds erger wordende waterlekkage (en een antwoord op de vraag waarom die kraantjes zo waren ingesteld). Bij gebruik van water uit de tanks was de lekkage minder hevig dan bij aansluiting op de waterleiding (lagere druk), en we konden zo natuurlijk de pomp alleen inschakelen als we water nodig hadden. Ook hebben we er op de campgrounds op gelet dat we de camper iets naar rechts lieten overhellen bij het parkeren (met hulp van wat blokken haardhout), zodat het gelekte water niet over de vloer van de camper liep, maar meteen langs het trappetje naar buiten lekte. Gelukkig konden we er zo dus nog enigszins mee leven, al was het natuurlijk niet handig.
Verder nog wat half-loshangende gordijntjes, kastdeurtjes en laatjes die tijdens het rijden open en dicht bleven gaan, en een (gelukkig ging het op onze laatste vakantiedag pas écht regenen) vrij ernstige lekkage van het dak boven de douche. Voor ons niet echt een aanleiding om in de toekomst nog een keer met Cruise Canada in zee te gaan, al kun je natuurlijk ook altijd het geluk hebben dat je een nieuwere en/of betere camper treft. Op ons klachtenlijstje werd door de mensen op het inleveradres vrij onverschillig gereageerd, je wordt enkel doorverwezen naar het hoofdkantoor. De mensen van Tioga Tours hebben er achteraf nog tijd en energie in gestoken (waarvoor onze dank!), en dat heeft nog geresulteerd in een (te) kleine financiele tegemoetkoming.

Als je in het hoogseizoen met de camper in Canada gaat rondrijden, kan het nodig zijn om campgrounds vantevoren te reserveren. Buiten het hoogseizoen is dat vaak niet nodig, zodat je wat meer vrijheid hebt om onderweg je route en/of planning aan te passen. Veel campgrounds bieden ook internet-toegang via WiFi aan, zodat je met behulp van je laptop/netbook/smartphone alvast informatie kan inwinnen over de volgende campground waar je wilt overnachten. Uiteraard is het ook erg leuk om na een mooie vakantiedag je familie en vrienden thuis te laten delen in wat foto's en verhalen met behulp van een weblog of een mailtje, of via Skype even voordelig te bellen. Wij hebben slechts een enkele keer geen campground met WiFi kunnen vinden, en naar verwachting zullen natuurlijk steeds meer campgrounds deze dienst gaan aanbieden.

Canada doet voor ons erg Amerikaans aan, als je het hebt over bijvoorbeeld de infrastructuur, de gebouwen, auto's, winkels enzovoort... ook spreekt men in West-Canada dezelfde taal als in de USA. Wat wél anders is, en voor ons Europeanen natuurlijk wel handig, is dat de Canadezen rekenen in meters en liters, in plaats van mijlen en gallons. Tanken gaat, net als in de USA, veelal met je creditcard aan de pomp, zodat je niet 'binnen' hoeft af te rekenen.

Het loont ook zeker de moeite om te kijken met welke luchtvaartmaatschappij je naar je vakantiebestemming wilt vliegen. Er zijn vaak grote verschillen in prijs, maar ook in reistijd (wel of niet overstappen), en de luchthaven van vertrek.

De verkeersregels in Canada komen veelal overeen met die in Nederland, al kom je natuurlijk wel andere dingen tegen, we noemen er een paar:
- Kruispunten met aan iedere kant een stop-bord: wie het eerst is, heeft voorrang. Als er meerdere wachtenden zijn rijden we om de beurt de kruising op.
- Knipperende rode verkeerslichten. Stoppen, en als er geen ander kruisend verkeer meer is, mag je doorrijden.
- Rechtsafslaan bij een rood verkeerslicht mag, als er geen ander verkeer meer is. Op plaatsen waar het niet mag, staat een bord 'no turn on red'.
Meer informatie over de verkeersregels in Canada kun je vinden op de site van www.theusa.nl.

Net als in de USA is het gemeengoed om in restaurants en bars fooien te geven als je de rekening betaalt. Normaal is ongeveer 10 tot 20% van het bedrag wat op je rekening staat. Ook kruiers op de luchthaven en taxichauffeurs zijn gewend om fooien te krijgen.

Tot slot nog een handige tip als je veel Nationale Parken gaat bezoeken tijdens je reis door Canada (en wie doet dat niet): het aanschaffen van een National Parks Pass is aan te raden omdat je de aanschaf daarvan vaak al na drie of vier bezoeken aan een Nationaal Park hebt terugverdiend. Meer info over een National Parks Pass vind je hier.