Reisverslag Canada 2009 DAG 16
Klik op een datum voor het verslag van die dag

Index
laatste reacties

Routekaart 18 juni
Highslide JS
A=ons vertrekpunt in Victoria, de rode stip=in de buurt van River Jordan, in de Strait of Juan de Fuca, waar we de orka's zien.
Onderin het kaartje de U.S.A. De Amerikaanse bergtoppen zijn onderweg goed te zien...

pagecounter

startpagina.nl

18 juni : Whalewatching vanuit Victoria, Vancouver Island

Vandaag is het dan zover, we gaan whalewatchen. We worden om 9.30 uur verwacht in de Inner Harbour bij Great Pacific Adventures. We staan op tijd op en vertrekken rond 9 uur vanaf de campground. Het is maar goed dat we op tijd weggaan, want we kunnen net nog een parkeerplek voor onze camper bemachtigen bij de haven.

Om 10 uur vertekken we met de King Salmon (waar we helaas vergeten zijn een foto van te maken, stom), maar die lenen we wel even van hun website...

King Salmon,
bron: www.greatpacificadventures.com

Het is een comfortabele boot, je kunt binnen zitten en buiten op het bovendek. Het is nog best wel fris vanmorgen, dus wij besluiten om binnen te gaan zitten en na een half uurtje varen komen de eerste koukleumen ook al naar binnen...:)

Er kunnen 47 passagiers op 'onze' boot, maar er zijn er vandaag maar een stuk of 20, dus iedereen heeft mooi de ruimte. De captain heet Jo-Anne, en als crew zijn Nicole en Nate mee. Deze twee weten heel veel over de orka's te vertellen en kunnen antwoord geven op alles wat ze gevraagd wordt.

Maar ja, we moeten weer geduld hebben. Er zijn al verschillende boten onderweg en ze houden elkaar onderling op de hoogte waar de orka's zich bevinden, maar het blijft altijd een sport om ze te vinden. Orka's kunnen namelijk tot 50 km per uur zwemmen en ze slapen niet, dus verplaatsen zich altijd. Nicole weet te vertellen dat ook weleens voorkomt dat ze geen orka's zien, maar dat ze erg hun best doen om ze te localiseren.

Na 3 kwartier wordt er via de radio het bericht doorgegeven dat er orka's zijn, maar die zijn wel ver weg, we moeten nog ruim een half uur varen, ons wordt dan ook meegedeeld dat we ongeveer een kwartier later dan gepland terug in de haven zullen zijn. Lekker Belangrijk! :-)

De wateren van Juan de Fuca Strait en de Strait of Georgia zijn een "part-time" thuis voor 3 groepen (pods genoemd) van de resident whales, orka of killer whale. Jo-Anne en Nate kunnen de orka's herkennen aan de vinnen. Zo heb L- K- en J-pods. Wij hebben een Ipod maar dat is weer wat weer anders. ;-)

Het geduld wordt ook vandaag beloond!!!!!

Alledrie (!!) de groepen van de "residents" zwemmen bij elkaar, Op zich zijn ze best wel ver weg, maar we kunnen ze heel goed zien. De groep orka's die J-pod genoemd wordt is al een tijd niet meer gesignaleerd en het is dus echt wel uniek dat alle drie de groepen bij elkaar zijn.

Marin staat op het achterdek en op een gegeven moment weet ze niet meer waar ze moet kijken, ze zwemmen echt rondom de boot, aan alle kanten zijn orka's, echt super!! Op een gegeven moment komt er een orka recht uit het water omhoog, zelfs Nate gaat uit zijn dak, wow, awsome, keep on looking, they nearly always do it twice...en inderdaad, daar komt-ie nog een keer uit het water omhoog.

We hebben er wel een foto van, maar van ver weg. Maar bij ons op de boot zitten ook een meneer en mevrouw uit Ridderkerk en die hebben op het juiste moment geklikt en hebben dus echte een hele mooie foto die ze ons nog door gaan mailen.

update: we hebben de betreffende foto zojuist in de mail ontvangen, hij staat als laatste van het onderstaande rijtje met orka-foto's!

Rond 13.15 uur zijn we weer terug in de haven en als we terug lopen naar de camper komen we langs een fish and chips winkeltje, daar nemen we een maaltje mee dat we in de camper op de parking lot opeten.

Daarna gaan we Victoria nog even in en rond een uurtje of 5 arriveren we weer op de campground waar we een lekker relexietexie (met boekjes en internet) avondje tegemoet gaan.

Ook maken we in het donker nog even een mooi plaatje van de lichtjes aan de overkant van het water, gezien vanaf West Bay Marine Village & RV park.

Morgen hebben we om 13.00 uur de ferry besproken en gaan we richting Langley, naar Wim en Tineke, waar we de laatste dagen van de vakantie zullen verblijven.