Reisverslag Canada 2009 DAG 14
Klik op een datum voor het verslag van die dag

Index
laatste reacties

Routekaart 16 juni
Highslide JS
De route van vandaag: A=Tofino, B=Parksville, totale afstand zo'n 170 km.

pagecounter

startpagina.nl

16 juni : Tofino bear watch en naar Parksville

Voor vandaag is er regen voorspeld, maar als we vanmorgen opstaan is het droog. We gaan om 12.30 uur bearwatchen, met een boot de inhammen bij Tofino in tijdens laag water, omdat dan de grootste kans bestaat dat beren op zoek zijn naar eten.

We moeten er om 12 uur zijn omdat je nog een verklaring moet ondertekenen dat mocht er wat gebeuren, de organisatie niet aansprakelijk is. Rond 11 uur verlaten we de Crystal Cove campground en rijden richting de haven van Tofino. En ja hoor, we komen in de haven aan en het begint te regenen.

Om 12.30 uur vertrekt de boot en onze "captain/skipper" is Keith, we mogen hem ook "buddy" noemen.

Keith weet veel te vertellen onderweg en als we nog maar even onderweg zijn komen we op een rots zeehondjes tegen.

Even later wordt er een eagle ontdekt, hoog in een boom. In de boot kun je ook binnen zitten, dus we zitten lekker droog.

Maar na bijna 2 uur varen hebben we nog geen beer gezien. Misschien houden beren ook niet van regen en blijven ze liever ergens droog onder de bomen zitten. Ik vraag nog even aan buddy Keith of het aan het weer ligt, maar dat maakt helemaal niets uit. Als het warm is, is het zelfs moeilijker om beren te vinden. Dit komt omdat beren zwart zijn en het dan erg warm hebben. Ook vertelt hij dat de beste tijden om de beren te zien bij laagtij is of rond het middaguur. Maar, zegt hij ook, "that's mother nature".

Onze engelse buurman begint ook al wat ongeduldig te worden en zegt dat het wel "beerwatchen" zal gaan worden in plaats van bearwatchen. Ook vertelt hij Sander dat hij een Liverpoolfan is en dat Dirk Kuyt helemaal geweldig is.

We hebben bij de organisatie nog een verrekijkertje geleased voor een paar dollar en Marin tuurt alle waterkanten af met dat ding.

Maar goed dat we zo geduldig zijn, Marin vooral, want eindelijk wordt er een beer gesignaleerd. De boten die ook onderweg zijn op een bearwatch tour houden elkaar onderling op de hoogte. We gaan er in volle vaart naartoe en ja hoor, daar loopt een beer, langs de waterkant. Hij eet rustig wat en loopt langzaam steeds verder, maar gelukkig wel onze kant op, hij verschuilt zich nog even achter de bomen, maar komt toch weer tevoorschijn. Echt gaaf!!

Na ongeveer een kwartiertje gaan we weer verder, want het is ondertussen al rond een uur of 3 en om half 4 moet dezelfde boot, met Keith, weer uitvaren om te gaan whalewatchen. Maar als we weer richting de haven varen zien we weer een beer, en niet 1, maar wel 2. Eentje loopt er al vrij snel uit het zicht, maar de andere kunnen we toch nog goed zien.

Sander heeft ongeveer 100 foto's gemaakt en er zitten best wel wat goede foto's tussen, de mooiste hebben we natuurlijk met jullie gedeeld.

Rond half 4 komen we weer aan in de haven, waar de volgende ploeg al staat te wachten om te gaan whalewatchen.

Ondanks het slechte weer is het toch een erg geslaagd boottochtje en we zijn blij dat we het toch gedaan hebben, ondanks dat we nu een dagje (of eigenlijk een half dagje) later in Victoria aankomen. Meteen na het avontuur te water springen we in de camper en rijden de bochtige route richting Parksville. We doen nog even wat boodschappen in Port Alberni, waar veel winkels te vinden zijn (o.a. een Safeway en een WalMart), en vinden uiteindelijk de Riverbend Campground in Parksville. Deze is echter al gesloten, maar een aangeplakt papiertje bij de 'office' leert ons dat we zelf een plaatsje mogen zoeken, en de formele afhandeling volgt dan morgenochtend. Dat doen we dan maar, en onder het gerikketik van regen op het camperdak schrijven we ons verhaaltje.

Morgen gaan we dus naar Victoria, waar we een plaatsje besproken hebben op een campground aan de haven. Daar mogen we na 12 uur inchecken en het is nog ongeveer 2 uur rijden naar Victoria, dus we gaan morgen maar rond een uurtje of half 10 op pad. Morgen wordt er beter weer opgegeven in Victoria. We blijven daar twee nachtjes en gaan vrijdag met de ferry terug naar het vaste land (Vancouver). Dan gaan we naar Langley en blijven het hele weekend bij Tineke en Wim, gezellig, we hebben er zin in!!